Tulpaner tulpaner överallt tulpaner!

OMG, vilken enorm massa tulpaner! Har tillbringat dagen på Keukenhof utanför Amsterdam. Egentligen har jag aldrig längtat dit. De där massorna med Rosa, röda och gula tulpaner är inte riktigt min grej. Men, det fanns ju andra planteringar. De mixade, genomtänkta färgkombinationerna, där även höjd och fluffighet varieras var helt klart snyggast!

image

image

image

Japp, en svart fritillaria blir det till tulpanerna i höst.

image

image

image

Svartvita rabatter faller jag alltid pladask för.

image

image

Annars är nog min favoritplantering lundängen med vita klockhyacinter och brunnävor.

image

Men allra mest, över hela parken, var det fyrkanter med tätt, tätt planterade, gigantiska tulpaner starka kulörer. Var sort för sig. Liite vulgo om ni frågar mig. Visst lite bättre när formerna blir organiska.

image

Om Trädgård På Djupet

Jag är journalist och ekolog som skriver om trädgård, inredning, vetenskap, jämställdhet och spännande människor.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

