En sann trädgårdshjälte

I novembernumret av Allers Trädgård hyllar Gunnel Carlsson legenden Magnus B Nilsson. Och jag stämmer så gärna in i hyllningen! Det är ju hans idoga arbete som gett upphov till den röda solhatten Echinacea purpurea ‘Magnus’. En fantastisk plantskola har han drivit i många år, Landsbergs perenner i Påarp, utanför Helsingborg, nu övertagen av sonen John-Ingvar.  Om en månad fyller Magnus 105 år! Ett intressant reportage om en sann trädgårdshjälte! Jag gillar att få veta mer om människorna bakom växterna i min trädgård. Känner nog lite extra vördnad för de små (eller stora) i rabatten när jag blir påmind om alla år av svettigt korsande och drivande, förkastande av tusentals avkomlingar som inte dög. Och så glädjen när allt stämmer, när DEN är född. Eller om slumpen när någon upptäcker en fröplanta med det där lilla extra.

Om Trädgård På Djupet

Jag är journalist och ekolog som skriver om trädgård, inredning, vetenskap, jämställdhet och spännande människor.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till En sann trädgårdshjälte

  1. Hanna skriver:

    Nu har jag läst lite mer här på din blogg, så fin.
    Ha en fin helg!
    Kram
    Hanna

  2. Hanna skriver:

    Jag har en liten tävling inne hos mig, Välkommen att delta om du vill.
    Hanna

Kommentera

