Det var en gång en ros

För många många år sedan, ja det var visst i ett helt annat sekel, i ett helt annat millenium, hörde jag för första gången talas om Austinrosor. Att odla fram rosor med de gammeldags sorternas ljuva form, doft och färg, men som remonterar och är lite större, tyckte jag lät som en brilliant idé! Därför raskt iväg till plantskolan. Utbudet var starkt begränsat, minst sagt. Men det fanns!  Med hem följde en styck aprikosfärgad ‘English Garden’. Jag planterade den i god rosjord, vattnade och väntade.

Efter tio år gav jag upp. Den hade satt knopp fyra gånger, blommat två på denna tid. Jag hade hotat den, fjäskat för den, utan framgång. Nu fick det vara nog! Upp med rosen och vidare till komposten. Då började underläppen darra olyckligt på rosen. Tårarna rann och med sprucken röst bad den för sitt liv. Jag veknade. Fyllde en stor lerkruka med rosjord, satte ner den rangliga, pinniga plantan och vattnade. Och vattnade och gödslade och vattnade hela sommaren. Och rosen växte och satte knoppar och blommade och var hur fin som helst. Självklart fick den en ny chans. En ny rabatt var just färdiggrävd, fylld med hästgödsel och sysavkompost. Där fick ”English Garden” ett nytt hem.

Allt sedan dess har den varit en kraftig, frodig buske, som börjar knoppas i mitten på maj och blommar oavbrutet in i november! SÅ gott folk – ge inte upp era kinkiga plantor som inte vill. EN förflyttning på ett par meter kan göra undantag. Kan förresten tillägga att när jag frågat Flora Linnea om råd har de påtalat att de inte säljer just denna sort för den är inte odlingsvärd. och så är den sååå ljuvlig!

Om Trädgård På Djupet

Jag är journalist och ekolog som skriver om trädgård, inredning, vetenskap, jämställdhet och spännande människor.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Det var en gång en ros

  1. Linn (knyttsak) skriver:

    Den tillhör alltså en sådan jag inte ska gräva upp nu? 😛

Kommentera

