Mera hosta

Har hittat hål i en del rabatter. Vintern har varit hård på sina ställen. Finns inget annat att göra än fylla ut tomrummen. Mera hostor får det bli! Ska beställa en laddning från Fransens Hosta i Holland. Jag har beställt flera gånger. De skickas barrotade, inlindade i tidningar (blir låga portokostnader) i juli och de har hållit väldigt bra kvalité allihop. Till betydligt bättre priser än svenska firmor. Och vilket utbud! Ca tusen sorter har de!

Hostor är helt suveräna växter tycker jag! Visst har man lärt sig att de gillar fukt, men under torrperioder sommartid är de de växter som klarar sig bäst. När vårens och försommarnes flor är över står hostabladen gröna, vitkantade, guldfyllda, blåtonade och spänstiga. Inte behövs det några blommor då heller! Kombinera några olika sorter i ett hörn och vips har man en snygg och lättskött plantering.

Om Trädgård På Djupet

Jag är journalist och ekolog som skriver om trädgård, inredning, vetenskap, jämställdhet och spännande människor.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Mera hosta

  1. Annika skriver:

    Hostor är underbara. Vilka sorter beställer du?

  2. ordurjord skriver:

    Åh, jag har ju inte bestämt mig ännu! Sitter och dreglar vid den här hemsidan. Jag älskar June och har inte fått den att trivas hos mig tidigare, får kanske göra ett nytt försök. Forbidden Fruit och Orange Marmalade hittade jag där, de såg himla fina ut! De har bra sökfunktion så jag söker efter blåtonade med lite gult eller vitt i, vita blommor och små till medelstora. Hostor är fina i krukor också, så jag är lite sugen på några minisar att ha i tråg eller kruka…Blir säkert för många i slutändan som vanligt.

  3. Conny Jakobsson skriver:

    Mmm. De är bara såå fina, och ofta inte speciellt svåra. Min nya favorit är Cherry Berry, med vackert röda stänglar. Ganska liten, och vackra lila blommor.

Kommentera

