Andra rosen…

….är nu utslagen i min trädgård. Den första, den vita pimpinellen, är nästan över. Flera av de gammeldags buskrosorna och Austinrosorna har stora knoppar. Det blir tidigt i år. Jag var och tittade på trädgårdar i södra Skåne idag och såg flera rosor i blom. Inte helt fel med tidigblommande sorter. Pimpinellerna, gulrosen, ljuvliga rugosasorter…Ingenstans såg jag min nummer två.

Daggrosen, Rosa glauca, är helt unik med sitt vackra, blårödtonade bladverk. Blommorna är ganska små och nästintill oansenliga, men, ge dem en chans. Visst är de vackra med sin gula ståndarmitt, vita inre krans och mörkrosa yttre på kronbladen. Fina nypon får de också. Vad kan man väl mer begära? Till mig har daggrosen kommit alldeles av sig själv. Den placerar sig där den känner för det, gärna i framkanten av en rabatt, där den gör sig bra första året. Men den kan bli ett par meter hög coh då passar den inte lika bra i framkanten. Just nu är den här plantan ganska lagom med sina 50-60 cm i höjd. Men jag tror nog att den får flytta med till Österlen istället. Den ska tåla skugga och lite besvärliga förhållanden…

Om Trädgård På Djupet

Jag är journalist och ekolog som skriver om trädgård, inredning, vetenskap, jämställdhet och spännande människor.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

