Första rosen utslagen

Nu har första rosen slagit ut i min trädgård. Och i många andras med vad jag har förstått. Min är en enkelblommande pimpinellros med gudomlig doft. En ros är en ros är en ros. Men denna är faktiskt inte bara en ros. Den är ett släktminne, en bit växthistoria, en förankring av oss datoriserade, moderna människor i den småländska myllan. Den härstammar från ett rotskott jag grävde upp i min mans släkts torp i Småland. I torpet bodde förr makens morfar som barn med sina 12 syskon. Trädgården som hör därtill har vårdats i många år av min mans moster och när jag träffade henne förra året passade jag på att pumpa henne på lite info om rosen.

– Jaså dassrosen, menar du, frågade moster Barbro. Den växte utanför utedasset i min mors barndomshem. Så tog jag med ett skott av den hit.

Och när den blommat klart tänker jag förflytta ett skott av den till sommarhuset på Österlen. Så vandrar den runt, den lättskötta, gudomligt doftande rosen!

Och tänk, samtdigt blommar nu moster Barbros vita irisar i min trädgård! Leve släktblommorna som hjälper oss hålla historien levande!

Om Trädgård På Djupet

Jag är journalist och ekolog som skriver om trädgård, inredning, vetenskap, jämställdhet och spännande människor.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

