Trädgårdstoppen

Har legat sjuk en vecka och då fick jag tillfälle att läsa i Trädgårdstoppen – boken som hänger ihop med TV-programmet. Som avslutas just i skrivande stund. Nu sitter juryn i rutan och avgör vilken som är Sverigen vackraste trädgård. Vilket förfärligt uppdrag. Inte kan man tävla i trädgård. Lika lite som i musik. Fast det gör man ju ändå. Jag har varit i flertalet av trädgårdarna som visats i programmet och därmed deltar i tävlingen. Inte skulle jag kunna säga att det ena är finare än den andra. Jag kan tycka mer eller mindre om de olika trädgårdarna. I den känslan ryms skönhet och estetik. Men mycket annat också. Själ, hjärta, passion, humor bland annat. Nej, jag är glad att jag slipper sitta i juryn.

Tillbaka till boken. Jag uppskattade så mycket att läsa texterna i boken. Läsa Peters betraktelser, beskrivningar, funderingar, kommentarer. Det är så tråkigt att det annars i svensk trädgårdslitteratur ges så lite utrymme för personligheten i texterna. Trädgårdstoppen andas lite engelsk trädgårdslitteratur. Lite BBC Gardener’s World. Och det kan jag säga – det är inget dåligt betyg när det kommer från mig! Tycker dock att boken hade vunnit på att ha med lite mer folk här och där….

Om Trädgård På Djupet

Jag är journalist och ekolog som skriver om trädgård, inredning, vetenskap, jämställdhet och spännande människor.
Det här inlägget postades i Böcker. Bokmärk permalänken.

Kommentera

