Under Bar Himmel

I uterummet, i min sköna liggfåtölj läser jag nu

Under Bar Himmel av Ulrika Grönlund, Peter Carlsson, Gunnar Nydrén och Helena Åkesson Liedberg. En trädgårdsbok som handlar mindre om växter och mera om uteplatser och möbler. Inte så mycket om trädgårdsarbete som umgängesliv utomhus. Lite om hur man fixar en latmansplats, snarare än om hur man sköter sina rabatter. Jag var lite skeptisk först. Trädgård är växter och rabatter, punkt. Men jag har ändrat mig. Utelivet, var vi sitter, hur vi njuter, var man umgås är en del av trädgården. och en del av huset. Och det finns faktiskt inte särskilt många såna här böcker tidigare. Jag älskar ju att besöka och läsa om andras trädgårdar och det är inspirerande och kul att titta in hos folk som har helt annat fokus och intresse än jag själv också. Och visst behövs den här inspirationen! Hur fruktansvärt tomt och trist kan inte ett trädäck te sig? Och hur mysigt och trevligt kan det inte vara med rätt växter, krukor och möbler? Inne möter ute, för på trädäcket behövs både trädgården och inredningen för att det ska bli bra.

Vad jag saknar är människorna. Jag blir inte riktigt övertygad om umgänget, om njutnigen och latandet när jag inte får se att folket faktiskt är där. Alla sittplatser är tomma, inte en stol befolkad.

Boken är utgiven på Ica Bokförlag

Om Trädgård På Djupet

Jag är journalist och ekolog som skriver om trädgård, inredning, vetenskap, jämställdhet och spännande människor.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Under Bar Himmel

  1. Ulrika skriver:

    Hlet rätt Åsa – det blir lite konstgjort, livlöst om man inte ser vem/vilka som platsen används av! Man glider förbi bilderna men utan att egentligen riktigt stanna upp. Tycker jag i alla fall.

Kommentera

