Tagetes i AoT

Så högt älskad och så lågt hatad. Och ratad. Tagetesen. Som fanns i var mans trädgård när jag var barn. Raka rader med orange och gula bollar. Och inte är det väl många i min generation som älskar tagetes. Eller har jag fel? Men sammetsblomsterna kan ju vara så mycket mer än raka rader med bar jord runt omkring. Mer om tagetesens ”pros” and ”cons” kan man läsa om i nya Allt om Trädgård, nr 8:

Men se på Monikas lilla Buddha, så fin han blivit i en krans av tagetes!

Om Trädgård På Djupet

Jag är journalist och ekolog som skriver om trädgård, inredning, vetenskap, jämställdhet och spännande människor.
Det här inlägget postades i Reportage. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Tagetes i AoT

  1. Boman skriver:

    Det bästa med den är att den ratas av rådjur och hare.Annars verkar de inte ha läst på vilka växter de inte ska äta. Kämpar med att hålla alla glupska krabater utanför trädgården dit de haft fritt tillträde under trettio år. Ny regim, nya regler. Serveringen är stängd!

  2. Ulrika skriver:

    Har man sett tagetes på Linnés Råshult kan man inte annat än gilla den…

  3. Linn skriver:

    Jag tycker de är fina. De ser roliga ut, på ett positivt sätt =)

Kommentera

