Guerilla gardening

…kan man väl kalla det när någon grävt ner en massa narcisslökar i vägrenen.

Jag råkade bara komma förbi en dag när det såg ut så här. Och just den dagen hade jag kameran bredvid mig i bilen. Hur ofta händer det? Mig – sällan! Har lyckats luska lite i narcisserna och fått reda på att det var någon på gården intill som satte ut lökarna för ganska många år sedan. Sedan har de fått föröka sig som de vill. Och de verkar trivas bra i vägrenen.

Sluttningen i vägrenen gör förstås jorden precis så väldränerad som lökarna vill ha det!

Det är inte bara vanliga påskliljor som växer där. Även scillor och…

vita påskliljor trivs. Var det finns? Alldeles på gränsen till Österlen. Förstås, var annars?

Om Trädgård På Djupet

Jag är journalist och ekolog som skriver om trädgård, inredning, vetenskap, jämställdhet och spännande människor.
Det här inlägget postades i Guerilla gardening, Vårväxter. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Guerilla gardening

  1. Lydia skriver:

    Åh suck, så vackert…och så härligt att någon har gjort sig arbete för att så många andra ska få njuta en stund.

Kommentera

