När rälit blir grannt

Jag var i Berlin för ett par veckor sedan. Mycket hade hänt sedan jag var där 1986 och det var som en helt annan stad. Det här grå hyreshuset skänkte dock starka aningar om östberlin på 1980-talet. Inte så vackert i mina ögon.

Men med ett blommande körsbärsträd i förgrunden blev det ju riktigt fint, ändå! Tänk, stadsplanerare vad lite växter kan göra för bostadområdet och staden! Mera växter, hör ni det?

Förresten får det mig att tänka på när jag var på trädgårdsresa på Österlen för länge sedan. Det var några av mina första besök i andras privatträdgårdar. Bland annat besökte vi en viss stenkonstnär i Gislöv, som också var ciceron på turen. En dam frågade honom om han besökt en offentlig trädgård som uppenbarligen inte hörde till den ”goda smaken” enligt finsmakaren.  Hans svar till damen var ett kort ”Jaja, en del di tycker rälit e grannt”. Jag tyckte det var ett ganska otrevligt svar, men jag tror att damen som nog kom från huvudstaden inte riktigt förstod dialekten och småskrattade lite åt honom.

Om Trädgård På Djupet

Jag är journalist och ekolog som skriver om trädgård, inredning, vetenskap, jämställdhet och spännande människor.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

