Julrosor en masse

Denna dagen har förutom ett coachmöte ägnats åt en av mina favoritblommor – julrosor! Jag fyllde några burkar med svarta, gula, gröna, rosa, strimmiga, prickiga, fyllda exemplar från mina rabatter. Åkte till Monika och gjorde roliga och fina arrangemang! Kan ju inte visa just dessa ännu, men här är från tidigare år. Inte mindre vackra för det!

Jag tycker julrosor är helt fantastiska! En planta hos mig blommar ofta på nyårsafton (dock inte nyårshelger som de senaste, med snö och massor med minusgrader). Så vackra och variabla och blommar när inte mycket annat kommit igång. De är underbara i vas, men står tyvärr inte så länge. Och nickar blommorna lite, ser man inte så mycket av dess vackra inre heller. Men lägger man dem på ett fat med vatten ser man alla fräknar, strimmor och försökningsorgan.

Foto: Monika Norrby

Om Trädgård På Djupet

Jag är journalist och ekolog som skriver om trädgård, inredning, vetenskap, jämställdhet och spännande människor.
Det här inlägget postades i Reportage, Vårväxter. Bokmärk permalänken.

Kommentera

