Trädgårdera

Hela denna soliga, våriga helg har jag ”trädgårderat”. Ett nytt ord som författaren och förläggaren Henrik Valentin föreslagit ska ersätta ”arbeta i trädgården”. För som han säger – Vem arbetar egentligen i trädgården? Nej, inte jag!

Fast jag tycker trädgårdera ligger lite klumpigt i munnen. Kommer dock genast att tänka på min farbror Börje som kom på ordet ”dator”, och vilken massa kritiska kommentarer han fick för det. Och så är det ju ett väldans bra och användbart ord! De flesta andra språk säger computer. Mycket sämre tycker jag! Så jag ska inte vara motvalls utan ge trädgårdera en chans och se om jag vänjer mig vid det.

Valentin skriver om hur trevligt det är att trädgårdera i sin nya bok:

Ingen sträckläsningsbok direkt, men en sån som är trevlig att ha på nattygsbordet och läsa lite i då och då. Ska spara några kapitel till nästa åskväder, då behöver jag distraktion!

Om Trädgård På Djupet

Jag är journalist och ekolog som skriver om trädgård, inredning, vetenskap, jämställdhet och spännande människor.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Trädgårdera

  1. Henrik VALENTIN skriver:

    Tack för dessa ord. Personligen tycker jag att ”arbeta i trädgården” ligger bra mycket klumpigare bland tänder och tunga.

  2. ordurjord skriver:

    Det har du helt rätt i Henrik! Jag vänjer mig nog, testar ordet varje dag som jag är ute och ….trädgårderar.

Kommentera

