Välkommet ogräs

Jag kan stå ut med ogräs när de ser ut så här! Det tog ett tag innan mina dvärgcyklamen, Cyclamen coum, hade etablerat sig i rabatten, men nu börjar de fröså sig i gräsmattan, andra rabatter och i grusgången. Nice!

Tätt intill husgrunden trycker en fröplanta sig. Tänk vad jag skulle svurit över en maskros som betett sig så fräckt! Nu ler jag bara vänligt.

En liten matta har de nu bildat under den tidigblommande rhododendronbusken, vars blommor har exakt samma färg som cyklamen. Ofta blommar de samtidigt, men inte i år. Ännu. Får se när rhododendronen orkar slå ut.

Första året de blommade, kom det två blommor. Min dotter var då ca 3-4 år. Det var på den tiden då vintrarna var milda och snöfattiga, sisådär tio år sedan. Hon var överlycklig över att hitta knallrosa blommor i januari och plockade förstås glatt och gav till mamma. Som inte alls blev glad…

Det fina med dvärgcyklamen (och även med höstcyklamen C. coum) är att efter den ganska långa blomningen pryder de vackra bladen rabatten under nästan hela året. Det kan vara fiffigt att plantera några olika sorter med varierande bladfärg och -mönster. Den sista bilden har Monika Norrby tagit i Håkans Lökhus i Vallkärra, som vi gjort reportage om till Trädgårdsliv bland annat.

Om Trädgård På Djupet

Jag är journalist och ekolog som skriver om trädgård, inredning, vetenskap, jämställdhet och spännande människor.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

