Färgglad vår!

Jag älskar när trädgårdstidningar får mig att sucka av vällust och längtan. Älskar att se bilder på planteringar och växter som får mig att beslutsamt inse att just så vill jag ha det, eller just den växten måste jag bara ha i min trädgård! Som den här härliga vårrabatten med orange trollhassel Hamamelis ‘Diane’ med en blålila krokusmatta under sig. Den amerikanska trädgården är med i senaste numret av Gardens Illustrated.

Alltså, en trollhassel ‘Diane’ måste införskaffas. Frågan är hur lätt det är att få tag på den i Sverige. Jag vet flera som köpt en Diane på en plantskola, planterat och vårdat den och när januari-februari kommit har trollhasselns blommor varit gula. Inte orange. Får kanske vänta med plantering till efter första blomningen. Krokus ska väl inte vara så svårt att få tag på och peta ner.  En matta lik den här nedanför som var med i Februaruinumret av The Garden vill jag ha!

Så kvarstår bara ett litet hinder innan planteringen är klar. Förutom grävningen då…Att hitta en plats! Var sjutton ska jag få plats med en trollhassel? Så enkelt i fantasin, så svårt IRL. Men fantasin är inte dum den heller…

Om Trädgård På Djupet

Jag är journalist och ekolog som skriver om trädgård, inredning, vetenskap, jämställdhet och spännande människor.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

