Franska primadonnor

Fick just mail från irisplantskolan Cayeux i Frankrike, där de flesta av mina skäggiga irisar kommer från. Nyheterna från 2011 presenterades. Kan tänka mig den här brunrosalilaorange till exempel, ‘Dame de coeur’.

Fast som sällskap åt mina svarta irisar skulle vit-lilasvarta ‘Faience de Gien’ göra sig utmärkt!

Även ‘Charlie’ skulle funka i den svarta rabatten:

De franska skäggirisarna är inte världens mest lättodlade växter. Men när de blommar: Jisses vilken föreställning! Efter några års segande i rabatten händer det att en planta producerar fem-sju stänglar, med upp till tio blommor på varje! Då syns irisarna kan jag lova!

Vill ni se fler franska primadonnor så kolla in http://www.iris-cayeux.com/

Om Trädgård På Djupet

Jag är journalist och ekolog som skriver om trädgård, inredning, vetenskap, jämställdhet och spännande människor.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

