Otrendiga violer

Trender och trädgård hör inte ihop. Eller? Ett besök på en trädgårdsmässa övertygar lätt om motsatsen. Förra veckan var jag på trädgårdsmässan i Malmö och hade siktat in mig på att köpa vårens första violer att sätta i krukor på trappen. Om nu mässorna visar på trenderna i trädgården är det bara att konstatera att violer och penséer är hopplöst otrendiga, för det fanns inte en planta att uppbringa! Och jag finner mig i otrendigheten och går till Tusen Sköna hemma i Dalby och köper violer istället. För hur kan violer i mars vara otrendigt? Ensamma i en urna, eller en rostig kaffeburk, eller i sällskap med irisar och pärlhyacinter är de ju så underbara! Och tåliga! Inte bryr de sig om senaste dagarnas snöfall och blåst! Nå, de svarta på bilden får vi väl vänta någon månad på, men fina är de!
Foto: Monika Norrby

Om Trädgård På Djupet

Jag är journalist och ekolog som skriver om trädgård, inredning, vetenskap, jämställdhet och spännande människor.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

